Crisiscommunicatie

Hoe voorbereid communiceren wanneer het (letterlijk of figuurlijk) brandt in je organisatie?





TypeOpleiding en/of workshop

Duur
Ca. 2 uur (basisopleiding) + vervolgtraject mogelijk

PubliekVolledige teams



Van een datalek, over een ontslagronde tot een ernstige productiefout … Crisissen komen in alle vormen en maten voor in je organisatie. En altijd met een impact op jouw reputatie. “Never waste a good crisis”, zou Churchill zeggen. Hoe je dat doet? Met goede en efficiënte communicatie. In deze opleiding leer je hoe je je crisiscommunicatieteam voorbereidt en snel kan schakelen wanneer chaos overheerst.

Enkele vragen die we behandelen:

  • Wat is een crisis?

  • Wat is het verschil tussen crisismanagement en crisiscommunicatie?

  • Hoe organiseer je je communicatieteam tijdens crisissen?

  • Hoe bepaal je het gewicht van een crisis en de verwachte impact op je reputatie?

  • Wanneer ga je in crisismodus en wanneer behoud je je normale werking?

  • Hoe communiceer je tijdens crisissen?

  • Wat zeg je zéker wel en zéker niet tijdens crisissen?


Werk een volledig crisiscommunicatieplan uit.

Bovenstaande basisopleiding kan je uitbreiden met een traject van 4 extra halve dagen met als doel tot een nauwgezet crisiscommunicatieplan te komen.

In dit vervolgtraject behandelen we volgende zaken:

  • Analyse van de werking van het huidig (crisis)communicatieteam en communicatiemiddelen
  • Risico-analyse van potentiële crisissen
  • Uitgebreide uitwerking van 2 cases op basis van de risico-analyse, inclusief “message box” en Q&A

  • Opstellen van crisiscommunicatieplan

  • Cameratraining voor max. 3 woordvoerders, gefocust op enkele crisiscases.

Ook is het mogelijk om de basisopleiding alleen met de cameratraining te combineren.



Onze opleidingen en workshops? Die zijn voor iedereen!

  • Medewerkers die geen communicatieopleiding achter de rug, maar wel eens voor de camera of op een podium staan

  • De communicatiemanager die plots ook PR in goede banen moet leiden

  • De ondernemer die weet dat hij/zij “iets” moet doen met PR, maar niet goed weet hoe.

  • De startende communicatiemedewerker van jouw bedrijf

  • De doorgewinterde woordvoerder die nog eens het vuur aan de schenen gelegd wil krijgen tijdens een pittig interview.

Kortom, iedereen die te maken krijgt met public relations in de brede zin van het woord kan bij Comm2You de kneepjes van het communicatievak leren in één van onze opleidingen of workshops. 


Public speaking

Begeester je publiek met een boeiend verhaal en vlotte presentatie

Nieuws maken

Leer denken zoals een journalist

Camera-interview

Vol zelfvertrouwen interviews geven met een camera op je neus

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x