Hoe communiceer je doelgericht over je beleidsplan?
20 maart 2024
In september moet je als erkende sportfederatie in Vlaanderen je beleidsplan indienen voor de komende vier jaar. Heldere communicatie is voor de meeste federaties een belangrijke pijler van dat plan. Om stakeholders te informeren, leden en clubs nauwer bij je federatie te betrekken of sponsors aan te trekken. Hoe communiceer je doelgericht in en over je beleidsplan? Onze experten van Comm2Sports geven vijf concrete tips.
1. Identificeer maatschappelijke trends
Je eerste reflex als federatie: kijken naar de cijfers en de doelstellingen die je voor je sport wil behalen. Dat is logisch, maar vergeet ook niet het bredere plaatje bij het opstellen van een beleidsplan. Kijk naar wat er leeft in de maatschappij, in jouw sport en bij de clubs en hun leden. Zet een journalistieke bril op, analyseer wat de media schrijven over je sport en gebruik die kennis om je beleidsplan inhoudelijk op te bouwen.
Waren er zaken minder goed de voorbije jaren? Wees dan niet blind voor eventuele commentaren. Integendeel: gebruik ze om je plan steviger te onderbouwen. Zo toon je als federatie dat je met je twee voeten in de samenleving staat.
2. Maak je boodschappen concreet
Een beleidsplan is logischerwijs een ‘high level’ document. In zo’n plan voor de middellange termijn bespreek je niet het kleinste detail. Toch is het een kunst om je boodschappen zo concreet mogelijk te maken. Vage of weinig onderbouwde claims of ambities - zoals ‘we willen een veilige plek zijn voor alle sporters’ - worden met weinig aandacht gelezen.
Daarom onze tip: onderbouw je standpunten en doelstellingen met concrete cijfers, vooropgestelde acties en voorbeelden. Die maken de tekst niet alleen aangenamer voor je lezer, maar zetten ook je eigen organisatie op scherp. Ze zorgen voor een houvast om na vier jaar te beoordelen of je je ambities waargemaakt hebt.
3. Gebruik verstaanbare taal
Te veel teksten zijn wollig en langdradig. En ook in een beleidsplan loert die valkuil om de hoek. Verlies je daarom niet in hoogdravende, lange zinnen. Denk na hoe je je tekst aan je zoon, dochter, moeder of vader zou vertellen en gebruik die heldere taal zoveel mogelijk om je plan vorm te geven. Wees je er ook van bewust dat het grote publiek niet alle interne vakjargon of afkortingen voor een bepaald project zal begrijpen. Leg ze daarom uit, bijvoorbeeld in een apart kadertje in je plan.
4. Maak je verhaal menselijk
Communicatie slaat aan wanneer mensen zich kunnen herkennen in je verhaal. Ook al zijn je boodschappen gericht naar overheden of clubs, ook zij beoordelen je tekst met een menselijke blik. Hoe herkenbaarder, hoe beter begrijpbaar je verhaal zal zijn. Een plan waarbij elke lezer zich er meteen wat bij kan voorstellen, zal veel beter landen.
5. Zet alle kanalen in voor brede zichtbaarheid
Ongetwijfeld is een meer professionele communicatie een van de pijlers van je beleidsplan. Zet die doelstelling meteen in de praktijk bij de communicatie rond je plan zelf. Gebruik alle kanalen die je voorhanden hebt om de speerpunten van je beleid te delen.
Doe het weliswaar doordacht: weet welke boodschappen je via welke kanalen kan delen. Sociale media lenen zich meer voor korte, visuele elementen uit je plan. Met blogs en nieuwsbrieven kan je bepaalde doelstellingen dan weer meer uitgebreid toelichten én versturen naar een selecte doelgroep.
En vergeet ook de media niet: door een nieuwswaardig, maatschappelijk verhaal naar buiten te brengen, bereik je niet alleen het brede publiek, je vergroot ook je zichtbaarheid bij sporters, overheden en (toekomstige) sponsors.
Wil je meer weten over hoe wij de redactie van je beleidsplan zouden aanpakken of wil je advies over hoe je met je plan de televisie, radio en kranten van morgen kan halen? Contacteer de experten van Comm2Sports, een divisie van Comm2You hier.
Comm2You lanceert assessments voor kandidaat-woordvoerders en PR-managers
Het Brusselse boutique PR-bureau Comm2You lanceert een nieuwe dienst waarmee het bedrijven en organisaties begeleidt in de zoektocht naar een geschikte toekomstige woordvoerder of persverantwoordelijke. Het gaat om een doorgedreven assessment die PR-professionals van a tot z test. “Dankzij een gebundelde ervaring van liefst 50 jaar op het vlak van public relations, woordvoerderschap én journalistiek helpen we om de geknipte persoon te vinden die de dagelijkse externe communicatie van een organisatie op zich zal nemen”, luidt het.
9 september 2024
Comm2You haalt ervaren woordvoerder aan boord als partner
Het Brusselse boutique PR-bureau Comm2You verwelkomt een nieuwe senior communicatiestrateeg in zijn team. Joachim Deman (34), voormalig woordvoerder van Rode Kruis-Vlaanderen, wordt ook partner en zal organisaties adviseren en begeleiden in hun externe en interne communicatie. Met zijn ruim 10 jaar ervaring in zowel PR-consultancy als woordvoerderschap brengt Deman een stevige dosis kennis en vakmanschap aan boord. En dat in het bijzonder op het vlak van communicatie voor non-profitorganisaties, wetenschapscommunicatie en vastgoedcommunicatie.
1 februari 2024
3 tips voor meer impactvolle PR in 2024
“We maken een persbericht en sturen dat zo snel mogelijk de wijde wereld in, en liefst naar zoveel mogelijk journalisten tegelijkertijd. Dan zullen de media ons bericht vast en zeker wel oppikken.” In sommige organisaties kruisen ze de vingers in de hoop dat journalisten zitten te wachten op hun nieuws. Wie in 2024 waarheidsgetrouw nieuwswaardige verhalen wil vertellen, pakt zijn communicatie het best op een andere manier aan. Nieuws herkennen én timen, rekening houden met je doelpubliek én kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit, zijn volgens Comm2You de drie kernfactoren om je communicatiedoelen als PR-manager of woordvoerder volgend jaar te halen.
PR-bureau Comm2You ondersteunt sportfederaties en -bedrijven met nieuwe divisie Comm2Sports
Aan de vooravond van het olympische sportjaar 2024 stelt het Brusselse boutique PR-bureau Comm2You haar nieuwe divisie voor. Comm2Sports helpt voortaan sportfederaties, -organisaties en -bedrijven om op een nieuwswaardige en professionele manier te communiceren. Daarnaast zal Comm2Sports zowel sporters, CEO’s, voorzitters als woordvoerders begeleiden in een persoonlijk communicatietraject en biedt het trainingen en workshops aan, onder andere in samenwerking met voormalig sportjournalist Stefaan Lammens.
14 november 2023
Boutique PR-bureau Comm2You haalt Arno Creve aan boord als medebestuurder
Het Brusselse boutique pr-bureau Comm2You haalt opnieuw een senior communicatiespecialist aan boord. Arno Creve (28) wordt meteen ook medebestuurder en zal organisaties adviseren en begeleiden in hun externe en interne communicatie. Met de aanstelling van Creve speelt Comm2You in op de toenemende vraag van bedrijfsleiders en communicatieverantwoordelijken naar een meer persoonlijke aanpak en meer nieuwswaardige communicaties.
18 september 2023
PR- en communicatiebureau Comm2You gaat aan de slag voor DELA
Het nieuwe PR- en communicatiebureau Comm2You heeft z’n start niet gemist. Met uitvaartspecialist DELA kan het kersverse bureau meteen een gerenommeerde en maatschappelijk relevante organisatie tot zijn referenties rekenen. Concreet ondersteunt Comm2You vanaf 2023 de persrelaties voor DELA en zoekt het samen met het corporate communicatieteam van de uitvaartspecialist naar nieuwswaardige verhalen om afscheid en rouw bespreekbaar te maken in onze samenleving.
7 februari 2023
Nieuw communicatiebureau Comm2You brengt PR terug naar essentie
Het Belgisch communicatielandschap heeft er een opvallende nieuwkomer bij. Ervaren communicatie-experts Bert Bouserie en Joost Freys hebben Comm2You opgericht. Het nieuwe PR-bureau gaat voor een persoonlijkere aanpak en helpt zowel gevestigde bedrijven als start-ups en non-profitorganisaties om helderder en vooral meer nieuwswaardig te communiceren.
10 januari 2023